Aktivně v našich regionech podporujeme rozvoj mateřských škol s cílem podpořit je v jejich pedagogické práci a nabídnout možné cesty pro jejich další rozvoj v souladu s rychle se měnícími společenskými potřebami.
Tématu vzdělávání věnujeme v nadačním fondu velkou pozornost. V návaznosti na úspěšné projekty cílící na základní školy se proto naší další prioritou stalo zlepšování kvality předškolního vzdělávání.
Právě to se totiž ukazuje jako klíčové pro rozvoj dětí, a řetězovým efektem dále ovlivňuje následné vzdělávání a uplatnitelnost na trhu práce, což se podepisuje také na regionální ekonomice. Již nositel Nobelovy ceny za ekonomii James Heckman prostřednictvím nejrůznějších dlouhodobých měření a výzkumů ukázal, že ekonomická návratnost investic do lidského kapitálu se s věkem dětí snižuje.
Předškolní období je proto z pohledu vývoje člověka zcela zásadní. A prvním, velmi důležitým společenským prostředím, se kterým se děti setkávají mimo nejbližší rodinu, jsou mateřské školy, které si proto zaslouží větší pozornost.
Kvalitní předškolní vzdělávání pomáhá získat vstupní znalosti a dovednosti pro úspěšnější zahájení povinné školní docházky, ale i měkké kompetence, jako je sebedůvěra a motivace. V neposlední řadě dostupná data poukazují na fakt, že kvalitně nastavené předškolní vzdělávání může pomoci snížit nerovnosti ve vzdělání.
Pilotní projekt na Vrchlabsku
Na začátku roku 2023 jsme ve spolupráci s expertním partnerem Step by Step, o.p.s. spustili na Vrchlabsku program, který mateřským školám nabízí celou řadu rozvojových aktivit pro vedení školek i pro pedagožky a pedagogy, a který reaguje na konkrétní zmapované potřeby regionu. Pedagogický leadership mateřských škol tak prostřednictvím programu získává další možnosti profesního rozvoje a individuální metodickou podporu pro svoji práci, a to například i v oblasti osobnostně sociálního rozvoje při přípravě aktivit pro rodiče.
Do projektu jsou zapojena i regionální metodická centra Začít spolu – ZaS centra Trutnov a Turnov. Ta v rámci projektu pomáhají se sdílením profesních zkušeností z mateřských škol mimo ORP Vrchlabí nebo s prozkoumáním dalších témat vztahujících se k předškolnímu vzdělávání a včasné péči.
Vedle mateřských škol jsou do spolupráce zapojeni i další lokální vzdělávací aktéři, např. regionální MAP (Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro správní obvod Vrchlabí) nebo sociální organizace zabývající se včasnou péčí.
Kvalita pedagogické práce v programu je jasně definována standardy Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Projekt Začít spolu na Vrchlabsku je také konzultován Poradním expertním výborem, ve kterém má vedle zástupců Nadačního fondu Škoda Auto své zastoupení Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR jako hlavní instituce zajišťující vzdělávací systém v České republice, dále výzkumná nezisková organizace PAQ Research přinášející unikátní data o klíčových problémech Česka v oblasti vzdělávání a sociální politiky, SOFA, která usiluje o kvalitní a dostupné vzdělávání pro všechny a věnuje se duševnímu zdraví a pomoci ohroženým dětem, a v neposlední řadě Národní pedagogický institut ČR, který zajišťuje přenos vzdělávacích inovací z centrální koncepční úrovně do školské praxe v regionech.