základní informace o projektu
- příjemce Statutární město Mladá Boleslav
- místo podpory Mladá Boleslav
- rok podpory 2019
- výše příspěvku 26 000 000 Kč
Naslouchání veřejnosti i strategická partnerství. Dialog pomohl postavit lávku v Mladé Boleslavi
23. května byla slavnostně otevřena nová lávka pro cyklisty a pěší přes Jizeru v Mladé Boleslavi. Stavbu inicioval Nadační fond Škoda Auto (NFŠA), který se nechal inspirovat přáním občanů na základě průzkumu veřejného mínění. Mimo to na ni přispěl částkou 26 milionů korun, což je více než třetina celkových nákladů. Ostatní výdaje do výše 83 milionů pokryly dotace z Evropské unie, prostředky města Mladá Boleslav a také Středočeského kraje. Výstavbu významně podpořily Odbory KOVO MB a společnost Škoda Auto. Jde tak o skvělý příklad, jak může v regionech fungovat spolupráce mezi veřejným, soukromým a neziskovým sektorem, postavená na principech dialogu.
O návrh se postaral renomovaný architekt Josef Pleskot a nová lávka přes Jizeru ladí tvarem i konstrukcí se stávajícím železničním mostem. Zachovává tak odkaz klasické dopravní infrastruktury a posouvá jej do budoucnosti v souladu s vývojem společnosti a trendy v osobní dopravě. Lávka, která měří celkem 196 metrů včetně předpolí a navazuje na strategickou dálkovou cyklotrasu Greenway Jizera, byla citlivě zasazena do stávající krajiny a počítá se i s další rekultivací přilehlé oblasti podél řeky až k soutoku s Klenicí. Zde se připravuje rekreační pás „Nábřežní park“, který zároveň poslouží jako bezpečnostní zóna pro ochranu okolní zástavby při záplavách.
Na počátku projektu stálo několik aktivních občanů, zaměstnanců Škoda Auto, kteří první úvahy o lávce v této oblasti, která je lokálně známá jako „Česana“, rozvíjeli již od roku 2011. Smysluplnost tohoto záměru potvrdil průzkum veřejného mínění, realizovaný NFŠA, ve kterém obyvatelé Mladoboleslavska vyjádřili potřebu lepšího propojení obou břehů Jizery v této oblasti. Fond se následně chopil iniciativy a zahájil dialog s potenciálními partnery. Výsledkem je společné financování v modelu PPP, propojující zdroje NFŠA, města a Evropské unie. Dialog s veřejností a napříč různými sektory tak na Mladoboleslavsku doslova staví mosty, mimo ten „u Česany“ můžeme zmínit například i připravovanou lávku přes dálnici D10 u Mnichova Hradiště, která prošla podobným procesem.
Je nutné zmínit, že iniciativy NFŠA v oblasti dopravy propojují lidi i jinak, než jen prostřednictvím mostů. Již pátou sezonu fond úspěšně rozvíjí projekt sdílených kol v Mladé Boleslavi a Kosmonosech, třetí sezónu nyní spouští v Mnichově Hradišti. Podobné projekty na zlepšování dopravy a životního prostředí pak NFŠA realizuje nejen na Mladoboleslavsku, ale i v dalších regionech, kde Škoda Auto působí.